Social media campagne: waar wacht je nog op?

Social media campagne: waar wacht je nog op?

Social media campagne: waar wacht je nog op? 1200 798 admin
Leestijd: 2 minuten

Is het koudwatervrees? Of onbekendheid? Hoe dan ook: veel ondernemers laten kansen om hun omzet te vergroten onbenut.

Stel, je hebt een avondwinkel en je adverteert in een huis-aan-huisblad. Huis-aan-huisbladen worden vooral gelezen door oudere mensen. De bezoekers van avondwinkels zijn veelal jongeren. Hoeveel leden van je doelgroep – jongeren dus – zou je bereiken door te adverteren in dat huis-aan-huisblad?

De coronacrisis heeft ondernemers nogmaals geleerd: als je alleen inzet op je fysieke winkel en op traditionele manieren van adverteren, dan krijg je het zwaar. En het wordt nooit meer zoals vroeger.

Waarom gooi je het niet over een andere boeg? Jouw klanten zitten vrijwel allemaal op social media. Ja, óók als senioren je belangrijkste klanten zijn. Senioren volgen tegenwoordig op Facebook wat hun kinderen en kleinkinderen zoal uitspoken. Die kleinkinderen zitten weer meer op Instagram. En dan heb je nog Twitter en Linkedin.

Ieder social medium heeft zo zijn eigen profiel en zijn eigen gebruikers. Via een social media campagne (SM-campagne) kun je die gericht benaderen.

Misschien vind je het lastig zelf met een campagne te beginnen? Geen punt; je bent niet de enige. Je moet immers een paar knopen doorhakken. Bijvoorbeeld: welke tekst valt op en valt in de smaak? En met welk beeldmateriaal trek ik de aandacht van mijn doelgroep?

Geen nood. Kom je er niet uit, dan voeren wij de regie. Samen met jou identificeren we je doelgroep en bepalen we je strategie. We vergroten je online zichtbaarheid door regelmatig een nieuw bericht te posten. Waarom regelmatig? Omdat de kracht zit in de herhaling. We zorgen voor bereik, voor likes en voor interactie. Beetje bij beetje vergroot je zo je naamsbekendheid en groeit je omzet.

Hoe weet je nou zeker of dat werkt? Kun je omzetgroei één op één herleiden naar een SM-campagne? Soms wel. Als mensen bijvoorbeeld op jouw advertentie klikken en zo naar je website/webshop gaan, dan zien we dat.

Het kan ook dat mensen je advertentie op hun telefoon zien en later op hun computer je site bezoeken. Dan kunnen we niet bewijzen dat dat sitebezoek komt door die SM-campagne, maar die relatie is er dan wel.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat een social media campagne zijn vruchten afwerpt. Het is een investering die je terugverdient. Daarom adverteren wij van Weblogic Webdesign zelf ook voortdurend op sociale media.

Sterker nog: alle succesvolle bedrijven zijn voortdurend aanwezig op social media. Dat is geen toeval. Zonder een SM-campagne leg je het af tegen de concurrent, die social media wél heeft omarmd. Die zit op zijn gemak te vissen in een vijver die jij nog niet hebt ontdekt.

Wil je een SM-campagne beginnen, maar heb je weinig tijd? Laat ons dan de regie over je campagne voeren. Je hebt de keuze uit drie pakketten. Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan en ervaren wat werkt en wat niet. Hoe dan ook adviseer ik je: begin. Wees zichtbaar. Op termijn pluk je daar de vruchten van.

Erdal Abiri, eigenaar Weblogic Webdesign